EEN MEDITERAANS TUSSENDOORTJE OP DE MS SOEVEREIGN PULLMANTUR

Het is midzomer en je kent dat wel, je snakt ernaar om er toch nog even tussenuit te gaan. Als het dan nog even kan, liefst met een zo klein mogelijk budget. Na wat opzoekingen had ik online nog een zeer goedkope cruise gevonden. Een kleine cruise van 7 nachten op de ms Soevereign van Pullmantur juli/augustus 2018. We vertrokken vanuit Barcelona voor een reisje op de Middellandse zee.

ms soevereign

KIEZEN JULLIE BIJ HET SELECTEREN VAN EEN CRUISE VOOR HET SCHIP OF VOOR DE BESTEMMINGEN?

We werden op voorhand gewaarschuwd dat een cruise met Pullmantur niet te vergelijken is met een cruise met andere rederijen. Op zich niet zo erg, we wilden er even tussenuit voor een zéér kleine prijs en selecteerden dan ook meer op bestemmingen dan op schip. Het was dus echt een klein tussendoortje om te ontsnappen aan het gejaag van de dagelijkse rituelen.

Welk waren onze bestemmingen dan?

• Napels, Italië
  • Civitavecchia, Italië –> de uitvalsbasis voor Rome
  • Livorno, Italië –> de uitvalsbasis voor Pisa of Florence
  • Villefranche, Frankrijk –> de uitvalsbasis voor ofwel Nice ofwel Monaco
  • Sète, Frankrijk

DAG 1

Het inschepen ging bijzonder vlot, wat al een mooi pluspunt is. Het werd ons evenwel al snel duidelijk dat we onze verwachtingen omtrent het schip nog een beetje naar beneden moesten bijstellen. Het schip was zo ouderwets dat de aftakeling zéér duidelijk zichtbaar was. Het diner ’s avonds was absoluut geen hoogvlieger.

bovendek
de pool

DAG 2

Na ons vertrek gisteren uit Barcelona hebben we een zeedag voor de boeg. De uitstekende gelegenheid om het schip te ontdekken. Als je alles van naderbij bekijkt, vinden we het een beetje raar dat andere reizigers hier gelukkig van worden. Tijdens de lunch worden we op een negatieve manier verrast. We vonden een zeer beperkte variëteit op het buffet, laten we nog maar te zwijgen van de kwaliteit. Dit werd opnieuw doorgetrokken tijdens het diner. Op zijn zachtst uitgedrukt is het verre van smakelijk.

Na het diner hebben we het theater opgezocht om de show mee te pikken. De show op zich, alhoewel niet hoogstaand, was wel oké. Er was voldoende entertainment-gehalte aanwezig. Het enige minpuntje is dat alle aankondigingen in het Spaans gebeuren. Hier en daar wordt er eens een woordje Engels tussen gegooid, maar dit gebeurde echt wel te weinig.

Wat dan weer wel een leuke en positieve meevaller is, dat de drankjes in de bar inclusief zijn. Je betaalt de cruiseprijs en hiervoor krijg je de drank erbij. Leg je voor de ganse week 100€ per persoon bij, kan je zelfs genieten van de premium-merken. En zeg nu zelf, wat is nu 100€ extra voor de ganse week. Ook al is de aankleding van de bars anti-gedateerd, het was wel gezellig vertoeven in bepaalde lounges. We zijn dan maar overgestapt op een ” liquid-dieet ” gedurende deze week.

gratis drank

Genoeg geleuterd over het schip, we hebben tenslotte gekozen voor deze cruise omwille van de bestemmingen.

1 NAPELS

Alhoewel van Napels zelf niet zoveel gezien hebben, is het wel een leuke stad om te vertoeven. Bij het buitenkomen van de cruise-terminal hebben we een plaatselijke gids aangesproken. Na een beetje onderhandelen, lees afdingen, hebben we een mooie prijs kunnen afspreken voor een bezoek aan de vulkaan, de Vesuvius.

vergezicht Napels

De wandeling tot aan de krater is bij warme temperaturen, zoals nu het geval was, zeker intensief te noemen. Het vergt wel een beetje energie. Je wordt er wel voor beloond met mooie vergezichten.

2 CIVITAVECCHIA

Civitavecchia is een uitstekende uitvalsbasis om een bezoek te brengen aan Rome. Vanaf de cruise-terminal bereik je op een 20 minuten het station van waar je de trein kan nemen naar Rome. Op 1 uur en 15 minuten brengt de trein je voor 5€ naar Rome. Aangezien we dit een paar maanden eerder al gedaan hadden, hebben we besloten om gewoon wat rond te wandelen in Civitavecchia zelf. Je loopt langs talloze winkeltjes in een gezellige buurt. Vergeet zeker niet een lekker ijsje te scoren waar je naar hartenlust van kan likken.

3 LIVORNO

Livorno is een grote havenstad in Italië. Je mocht niet al wandelend het havengedeelte verlaten, maar je moest gebruik maken van de shuttle-bus die je dropte in het centrum van de stad. Op zich is dit zeker niet erg, maar voor een busrit van circa 10 a 15 minuten 5€ vragen vinden we er een beetje over, ook al is het een retourticket.

Wat vinden jullie hiervan?

Een shuttle-bus om de haven te kunnen verlaten moet in onze ogen altijd gratis zijn. Dit is voor ons een service naar de klant toe.

Loop langs de gezellige straatjes op zoek naar interessante dingen. Ga eens binnen in de overdekte markthal waar menig handelaar zijn lokale voedingswaren tracht te verkopen. Vergaap je aan de etalages van menig winkel en ga op zoek naar koopjes. Hier vind je gemakkelijk kwaliteitsvolle kleding aan spotprijzen. Ik heb er bijvoorbeeld nog 4 shorten op de kop getikt voor amper 30€.

4 VILLEFRANCHE-SUR-MER

Je wordt wakker, doet je ogen open en het schip ligt in de baai van Villefranche. Van het prachtige uitzicht word je vanzelfsprekend vrolijk. Aangezien het schip niet aan de kade kan liggen, zijn we genoodzaakt om te tenderen. Ben je eenmaal aan land geraakt, heb je verschillende mogelijkheden. Verken het pittoreske dorp, of wandel naar het station vanwaar je de trein kan nemen richting Nice of richting Monaco.

de baai in Villefranche

Wij verkozen om een bezoekje te brengen aan het mondaine Monaco. Een retourticket kost je circa 6€ en na ongeveer een kwartiertje sta je in Monaco. Je vergaapt je hier echt wel aan de pracht en de praal dat de haven te bieden heeft. Werp een blik op al die jachten, het éne nog luxueuzer dan het andere.

luxueus jacht
pracht en praal in Monaco

Ook al is het een stevige wandeling, ga zeker tot boven naar het oude stadsgedeelte. Niet enkel de gezellige smalle straatjes en pleintjes zijn de moeite om door te wandelen, maar het prachtige zicht over de baai is fantastisch.

Het paleis
de baai van Monaco

Na een aantal uren rondgeslenterd te hebben is het tijd om de trein terug te nemen. We hadden nog wel wat tijd over in Villefranche en besloten om een restaurantje te zoeken. Alles was beter dan de kost die ze op het schip serveerden. We gingen op zoek naar een lokaal visrestaurant.

La Trinquette is een klein leuk en gezellig ingericht restaurantje met voortreffelijke visbereidingen. Ben je een visliefhebber, dan is dit zeker een aanrader van formaat.

gezellig interieur
suggesties
garnaalsalade
lekker stukje baars

5 SETE

Zoals je er vele vindt, is Sète een typisch Franse havenstad. Ook hier heb je een overdekte foodmarkt met tal van lokale lekkernijen. Proef van de heerlijke verse coquilles, of bestel lekkere oesters in een gezellige setting. Al lopend door de straatjes vind je natuurlijk hier ook het éne restaurant naast het andere, zeker wanneer je naast het water wandelt. Om toch ook nog een beetje vast voedsel binnen te krijgen, hebben we ook hier een plaatsje gevonden om te lunchen. Het restaurant Quai bood een 3-gangen lunch aan voor maar 18,5€ per persoon. Je weet dat je voor dat bedrag geen wonderen mag verwachten. Het was inderdaad niet echt een hoogvlieger, wel een eerlijke prijs voor datgene je kreeg en absoluut nog beter dan op het schip.

voorgerechtje
hoofdgerechtje 2
hoofdgerechtje 1

Morgen komen we terug aan in Barcelona. We zijn weer een ervaring rijker. We hebben er het beste van gemaakt, ons niet uit het lood laten slaan door de mindere ervaring aangaande het schip. Het was een probeersel dat niet voor herhaling vatbaar is.